Spillreklame på TV bør være spillreklame på TV

Mens jeg satt stille og rolig og kikket på Madam Secretary, en god og politisk serie på TV2, dukket det opp spillreklame på skjermen. Spillreklame er ikke uvanlig på TV. De internasjonale spilleselskapene kjøper mye reklameplass på kanaler som har tilholdssted i utlandet. På norske kanaler er det lengre mellom de ulike spottene.

Reklamespotten i går var naturlig nok for det statlige selskapet Norsk Tipping, monopolisten som har fått konsesjon av politikerne som bestemmer den statlige eierandelen i selskapet.

Norsk Tipping er et klassisk eksempel på hvorfor staten skal holde seg unna forretningsdrift. Vi som er motstandere av statlig forretningsdrift og eierskap, mener at staten ikke skal sitte på alle sidene av bordet; staten skal ikke både være lovgiver, dømme brudd på lovene og samtidig være aktør i konkurranse med alle andre som må forholde seg til staten som lovgiver og dommer. Derfor har vi et prinsipiell standpunkt om å begrense statens makt og aktiviteter. Den norske spillpolitikken og Norsk Tipping er gode eksempel på hvordan det ikke skal være, selv om det statlige selskapet har stor oppslutning i befolkningen.

Skribenten synes naturlig nok at det er bra med reklame og spillreklame, men motstanderne av spillreklame bør reagere like sterkt mot TV-reklame fra Norsk Tipping som de reagerer mot reklamer fra de internasjonale aktørene. Spillreklame på TV er tross alt spillreklame på TV, uansett TV-kanal og annonsør. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar