Lørdag blir det Gull-Lotto!

Selv om jeg elsker fremskrittene og den teknologiske utviklingen, savner jeg av og til den gamle tiden der alle leverte kupongene på butikker og kiosker. Det er fortsatt en del kunder som sverger til kommisjonærene. Jeg er litt misunnelig. Det er noe eget med å snakke med betjeningen, slå av en fleip og møte andre kunder.

Min kommisjonær var Narvesen Honningsvåg, i alle fall fra den tiden der jeg tippet for egne penger. Der leverte jeg inn tippekupongene og oddsen, mens andre typer spill ble levert inn hos kolonialforretninger. I riktig gamle dager, altså på en tid der jeg var veldig ung, var sportsbutikken Ole Olsen i Honningsvåg sentrum den største spillbutikken i mitt lokalsamfunn. Det er mange år siden det. For en tid det var!

Før internett ble vanlig spilte jeg mye odds sammen med andre, for eksempel Tore Roger Andreassen. Han drev malerbutikken i Honningsvåg. Han var en kruttønne, en ordentlig Man Utd-supporter. Vi gjorde feilen mange spillere gjør, altså setter for mange kamper på kupongene. Vi var rett og slett for griske. Vi la aldri de store pengene i potta, men det var spennende nok. Noen ganger vant vi, de fleste gangene tapte vi og én gang krysset jeg feil på kupongen slik at vi gikk glipp av en halvstor premie fra Norsk Tipping. Jeg glemmer aldri blikket fra Tore Roger da han oppdaget at jeg hadde krysset uavgjort på en Leeds-kamp istedenfor hjemmeseier. Det ble hjemmeseier og hvis blikk kunne drepe, ville jeg vært en død mann i dag. Sånne øyeblikk fra gamledager er vanskelig å glemme.

Internett ja. Det var litt internett i gamledager også, selv om vi ikke hadde nett. Vi ble så avanserte etter hvert, at vi ringte inn veddemålene til Narvesen. Gjerne like før avspark, også betalte vi regningen dagen etterpå. For en fantastisk service, og kanskje opphavet til dagens interesse for veddemål?

Kanskje jeg skal gjøre slik vi gjorde i gamle dager den kommende uken, levere Norsk Tippings kuponger hos en kommisjonær. Jeg har veldig mange gode spillminner fra Narvesen Honningsvåg.

For kuponger bør vi levere inn til lørdag. Det er nemlig Gull-Lotto hos Norsk Tipping ettersom ingen vant førstepremien i trekningen som ble foretatt i kveld. I Gull-Lotto er det ekstra store premier. Nam!

I 2016 var det bare Gull-Lotto én gang, mens det i 2015 var hele fire Gull-Lotto-trekninger. Slik gikk det i trekningene, ifølge Norsk Tippings nettsted:
Lørdag 4. april: 7 vinnere som vant 4.367.080 kroner hver.
Lørdag 18. april: 1 vinner som vant 30.017.440 kroner.
Lørdag 2. mai: 1 vinner som vant 29.821.360 kroner.
Lørdag 15. august: 4 vinnere som vant 7.112.425 kroner hver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar