Formyndere bør besøke land som blokkerer spillnettstedene

Jørgen Bekkevold, stortingsrepresentant for KrF, har et utspill på Dagbladet.no om spillpolitikk, et utspill John Arne Riise fra Betsson har besvart.

KrF-politikeren vil blokkere nettsidene til utenlandske spilleselskap, og gjøre det ulovlig for spilleselskapene å ta imot norske penger.

Bekkevold glemmer pent og pyntelig, at spilleselskapene driver helt lovlig i andre land. De har lisenser, og følger lover og regler. Det finnes sikkert selskap eller aktører som driver ulovlig, men de selskapene får ikke min oppmerksomhet. Med globaliseringen er det umulig i praksis å forhindre internasjonale aktører i det norske markedet. Det fungerer kun i teorien!

Skribenten har feriert mange ganger i Thailand, et land som har forbud mot gambling. Det er faktisk strenge straffer i landet for spill og aktiviteter knyttet til spill og veddemål. Det eneste som er tillat, enkelt forklart, er det statlige lotteriet som vi kan sammenligne med det gode gamle norske Pengelotteriet. Dette lotteriet blir trukket to ganger i måneden. Det er i tillegg tillatt med hestespill, uten at jeg kan for mye om denne aktiviteten. Alt annet er forbudt, fra terninger om penger, poker og odds. Mens jeg har vært på ferie i smilets land, har jeg hørt om personer i den thailandske vennekretsen som har blitt arrestert for ulovlig aktivitet. Syke greier ja, men Thailand er verre enn Norge på dette området.

Selv om det meste er forbudt, er det et gigantisk svart marked. Det er ekstreme tilbud om spill i det svarte markedet, tilbud jeg og venner har benyttet oss av. Det er mulig religionen spiller inn, men det er etter min mening mye mer gambling i Thailand enn i Norge. Det er spill nesten overalt, til tross for forbudet. Motorsykkel-taxier er råe på fotballtipping! Buddhisme kan muligens spille inn, troen på lykken.

Thailand blokkerer internasjonale spilleselskap på nettet. Selv om det er blokkering på mange nettsider er det enkelt å besøke ønskede nettsted med minimalt med data- og nettkunnskap. Jeg har spilt bort mye penger hos Betsson.com, Comeon.com og Expekt.com fra thailandske datamaskiner og nettoppkoblinger. KrF må gjerne prøve det samme i Norge, selv om det er motbydelig politikk, men nettspillingen fortsetter selv med blokkering.

Hvorfor?
Jeg kan ikke gi et nøyaktig svar hvorfor folkemasser gambler. Jeg kan ikke si hvorfor myndighetene aldri lykkes med reguleringene. Det har liksom alltid vært sånn. Det jeg kan si, er at statlige reguleringer har en rekke forutsette og uforutsette bivirkninger. Menneskene tilpasser seg begrensninger, og de fleste av oss gjør mye for å omgå begrensninger vedtatt av politikerne. Vi har en rekke eksempel på dette, blant annet dagens spillpolitikk forsvart av et stort flertall på Stortinget. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar