Lotteritilsynet har pålagt stans av pengespilltilbudet til BML Group og varsler samtidig om tvangsmulkt. Selskapet står bak blant annet spillsidene Betsson, Betsafe og Nordicbet.
Tilsynet kaller pengespilltilbudet ulovlig, til tross for at konsernet har lisenser i utlandet, i land med liberal spillpolitikk.
Fristen for å rette seg etter vedtaket er tre uker fra vedtakets dato, altså 25. mars 2022.
Noe er riv ruskende galt med norsk spillpolitikk. De utenlandske selskapene driver lovlig på lisenser fra mer liberale land enn Norge. De driver så lovlig at Statens pensjonsfond utland, kjent som oljefondet, kjøper aksjer i noen av selskapene. Spillselskapene skal sikre norsk velferd, men blir av Lotteritilsynet regnet som ulovlige selskaper; eller kriminelle aktører om du vil. Koko!
De utenlandske selskapene har ingen ting med Norge å gjøre og det har Norge sørget for gjennom enerettsmodellen. Skal Danmark eller Tyskland kunne straffe Norge fordi vi tillater at mennesker på vinterføre får bruke spark? Selvsagt ikke! Det som skjer i Norge har Danmark og Tyskland lite med, så fremst de ikke trekker en eventuell sak inn for EFTA- og EU-domstolen. Å trekke spillpolitikken inn for den internasjonale domstolen? Utenkelig ettersom selskapene driver lovlig i EU-land.
Tidligere i vinter fikk Trannel et lignende varsel som det varslet Lotteritilsynet har sendt ut til BML Group.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar