Kjøp av oppslutning med milliarder av kroner

De siste dagene har det vært mange medieoppslag om at medlemmer i Senterpartiet forventer at regjeringen kommer med et godt tilbud til bøndene i årets jordbruksforhandlinger. Det ble truet med enormt fall i oppslutningen for partiet om regjeringen kom med et dårlig tilbud.

Torsdag var tilbudet klart. Staten tilbyr en samlet økning i inntektsmulighetene i 2022 og 2023 på 10,15 milliarder kroner i tilbudet til organisasjonene i årets jordbruksforhandlinger. En regulert og subsidiert næring forblir regulert og subsidiert. Det er vanvittige summer vi bruker på distriktspolitikk, og norsk matproduksjon.

Denne næringen fortjener noe bedre enn denne nedverdigende subsidieringspolitikken, selv om det blir langt færre bønder. Vi bør avskaffe toll og subsidier, altså egentlig rasere den norske landbrukspolitikken. Om det betyr at det blir fritt for mat? Nei! Det betyr innovasjon i næringen, pluss flom av utenlandske produkt i det norske markedet; noe som kommer forbrukerne til gode.

Om norsk landbrukspolitikk kommer til å bli rasert? Nei! Politikere kjøper oppslutning for milliarder av kroner gjennom tilbud til Norges Bondelag, og Norsk Bonde- og Småbrukarlag.

Norsk mat er kostbart! Norsk mat er distriktspolitikk!

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar