I Norge er det hvert år fotball på 16. mai, eller 16. mai er årets største fotballdag hos oss. Skribenten er en av dem som klarer seg fint uten 17. mai-feiringen i Norge. Uten en nasjonalistisk celle i kroppen, lever jeg godt uten hurrarop, norske flagg og gjødsling av nasjonalismen. Noen mener dette er ekstremt, på kanten til dumskap. Jeg misliker rett og slett nasjonalisme og mener verden ville vært et bedre sted uten nasjonal selvdyrkelse. Ja da, jeg er en av Norges mest liberale menn!
Jeg markerer de historiske hendelsene 16. mai med fotball og bruker 16. mai til å reflektere over Grunnloven, lovverk som er viktig for alle. I mine yngre dager var det fest 16. mai, gjerne en fest som fortsatte 17. mai.
Det var 16. mai Grunnloven ble vedtatt på Eidsvoll, men loven ble undertegnet og prins Christian Frederik ble valgt til konge på 17. mai. Som republikaner er 16. mai dagen det er verdt å markere, ikke 17. mai. En del av min feiring har alltid vært med fotball, norsk fotball.
Leve republikken!
Alle eliteseriekampene i dag ligger hos bookmakeren du benytter. Jeg forventer, altså forventer at Rosenborg slår Sandefjord på Lerkendal. Avspark klokken 18:00. Nam!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar