Debatt om borgerlønn

Det er igjen en debatt om borgerlønn, en debatt som dukker opp med jevne mellomrom med ulik styrke; sist i Dagsnytt Atten på fredag.

Skribenten mener bestemt at det er umulig å forsvare borgerlønn på en troverdig måte for en liberalist, eller for en person som vil redusere skattefinansierte utgifter. Fordelen med borgertrygd eller borgerlønn, er at man kan gjøre store omveltninger i NAV-systemet, et dårlig og tungrodd system som koster formidabelt med penger. Borgertrygd kan være effektivisering av offentlig sektor, hvis det fungerer uten at ordningen avler nye skattefinansierte ordninger.

I Norge er store deler av velferden skattefinansiert, altså finansiert av skatter, avgifter og bruk av oljepenger. Vi har politisk vedtatt velferd innenfor barnehage, skole, skolefritidsordning, videregående skole og høyere utdanning. Vi har barnetrygd, kontantstøtte og veldig mange støtteordninger innenfor de fleste av politikkområdene. Vi har skattefinansierte byråkrater og massivt offentlig eierskap i næringslivet. Gjennom bruk av skattefinansierte penger styrer politikerne borgerne nærmest fra vugge til grav. Alt dette skjer uten store debatter i regjeringen eller på Stortinget. Befolkningen har blitt avhengig av alle ordningene. Det er umulig å få oppslutning på meningsmålinger og ved valg uten at man lover bruk av skattefinansierte penger til mange formål. Borgerlønn blir trolig en ordning på toppen av mange ordninger.

Den norske velferdsstaten mangler bærekraft. Tiden er for kutt, ikke nye ordninger.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar