Mens det norske spillmonopolet skyver spillere fra seg, viser erfaringene fra Sverige hvordan en lisensmodell både kan beskytte flere problemspillere og dempe reklametrykket. Det har Carl Fredrik Stenstrøm, generalsekretær i Norsk Bransjeforening for Onlinespill, skrevet i et svar til Arbeiderpartiets Åse Kristin Ask Bakke.
Arbeiderpartiet mener, selv om pengene betyr mest for partiet, at det er Norsk Tipping som tilbyr spill i trygge og ansvarlige former.
--Sverige og Socialdemokraterna kom til den erkjennelsen at monopolet passet bedre til den tiden da folk tippet Lotto hos kommisjonæren, enn i dag med all verdens spilltilbud tilgengelige rett på mobilen. Problemet i Sverige – som i Norge – er at ansvarlighetstiltakene, uansett hvor gode de er, ikke fungerer så lenge halvparten av spillerne ikke favnes av dem fordi de aktivt (og helt lovlig) velger å sette spillene sine utenfor monopolet. I Sverige landet de derfor på at det var viktigere å sørge for at tiltakene kunne treffe flest mulig, og ikke minst regulere problematferd på tvers av selskapene, har Carl Fredrik Stenstrøm skrevet i et innlegg på ksu.no.
--Det andre tallet som er verdt å merke seg fra Sverige, er hvor mange som har valgt å benytte seg av Spelpaus.se. Dette er et verktøy der problemspillere med et par trykk kan hindre sin egen tilgang til alle lisensierte selskaper. Mer enn 73.000 svensker har akkurat nå stengt seg selv ute. 9 av 10 som er i kontakt med Spelfriheten i Sverige, sier at de har benyttet seg av Spelpaus. I tillegg jobber man nå med å forbedre Spelpaus slik at informasjon og veiledning for behandling fremstår tydeligere. I Norge finnes det ingen slike tiltak som beskytter problemspillere tvers av selskaper. Hva er da mest trygt og ansvarlig? Det er spørsmålet Carl Fredrik Stenstrøm stiller i innlegget.
I Norge er det ingen politikere som forsvarer enerettsmodellen, som har et godt svar på spørsmålet Stenstrøm stiller.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar