Samisk spill

Nå kommer den første store samiske spillsatsingen i verden, ifølge NRK.

I forrige uke utga det finske indiespillselskapet Red Stage Entertainment dataspillet «Skábma: Snowfall». «Skábma», som betyr mørketid på nordsamisk, er et tredjepersons eventyrspill med solid forankring i samiske tradisjoner og folklore.

I spillet møter vi den unge, samiske gjeteren Áilu. Når en kraftig eksplosjon i det fjerne skaper forstyrrelser og ubalanse i spillets univers, må Áilu stoppe de onde kreftene som feier over hjemmet. Ved hjelp av en runebomme og ulike ånder får gjeteren magiske krefter.

NRKs spillkritiker Rune Fjeld Olsen mener det er et behov for samiske spill.

--Det handler om representasjon av urbefolkning, på samme måte som folk i mange år for eksempel har kjempet for flere skeive og flerkulturelle rollefigurer. Det handler om å kunne kjenne seg igjen i det man spiller, sier han, ifølge NRK.

«Skábma» er ikke det eneste samiske spillet som utgis i år. Sametinget og NFI har nemlig gitt støtte til utviklingen av «Midnattssol». Et mindre spill som utvikles av det Trondheim-baserte designbyrået Umble.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar