Flere norske sjakkspillere åpner opp om det de mener er en trakasserende og ekskluderende sjakk-kultur, ifølge NRK.no.
NRK har snakket med flere kvinnelige sjakkspillere i Norge, som deler rystende opplevelser fra miljøet og beskriver en hverdag med trakassering, mobbing og utfrysing.
Tidligere i år skrev NRK om den svenske sjakkspilleren Anna Cramling, som tok et kraftig oppgjør med det hun mener er en ukultur i den internasjonale sjakken.
Nå ønsker også flere norske spillere å ta bladet fra munnen.
--Det er utfordrende fordi det ikke ble jobbet mot å forebygge diskriminering og trakassering av jenter. Ofte stod man helt alene i ubehagelige situasjoner, og uansett hvem du tok opp ting med så ble det ikke bedre, forteller Kimiya Sajjadi til NRK.
Mannlige sjakkspillere må rett og slett skjerpe seg!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar