Politikere kan redusere bensinprisen gjennom kutt i avgifter

Markedet er avgjørende for bensinprisen bilistene betaler, men Stortinget kan sørge for lavere pris gjennom betydelig kutt i avgifter. Norske politikere bruker avgifter for å finansiere en altfor stor offentlig sektor, og for å regulere forbruk.

Det er bred enighet i Norge om et regime med høye avgifter.

I regjeringspartiene er det dobbel-kommunikasjon om bensinprisen. Avgiftene er høye, men representanter synes bensinprisen er for høy. Denne situasjonen har inspirert Roy Steffensen, stortingsrepresentant for FrP, til et spørsmål i spørretimen.

Steffensen spør om finansministeren er enig i representanten Pollestads uttalelse i Dagsnytt 18 mandag 31. januar om at en bensinpris på 20 kroner er for høy?

Finansminister i Norge er Trygve Slagsvold Vedum, leder i Senterpartiet. Geir Pollestad er stortingsrepresentant for Rogaland Senterparti.

Det er spørretime i Stortinget onsdag formiddag.

Solvi skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar