Lars Haltbrekken, stortingsrepresentant for SV, har stilt et skriftlig spørsmål om kunstgressbaner til kultur- og likestillingsministeren.
--1 500 tonn plast lekker ut fra norske kunstgressbaner hvert år. Mye tyder på at gummigranulat er en av de største landbaserte kildene til mikroplast. Vil statsråden ta initiativ til å endre bestemmelsene om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet, slik at idrettslag stimuleres til å teste ut kunstgress uten løst gummigranulat, og vil statsråden be Norges Fotballforbund revurdere sine krav til baner slik at det ikke er nødvendig med FIFA-sertifisering på høyeste nivå for å spille i 1.-3. divisjon? Det er spørsmålet fra SV-representanten.
Kunstgressbaner har blitt bygget med tilskudd fra spillemidler, altså overskuddet til Norsk Tipping.
Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap) har foreløpig ikke besvart det skriftlige spørsmålet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar