De første meningsmålingene i 2022 er så negative for regjeringspartiene at Høyre og FrP bør legge strategier for regjeringssamarbeid etter valget i 2025.
Høyre/FrP-regjering bør være en spennende tanke for oss som vil ha skatte- og avgiftslettelser, pluss bort med en del håpløse forbud; så fremst Høyre drar politikken litt til Høyre de neste tre årene. Om Høyre drar politikken til høyre, er tvilsomt. Høyre består i stor grad av sosialdemokrater, politikere som vil omfordele de store pengene.
Høyre er også fokusert på å få Venstre og KrF med i et regjeringsprosjekt. Regjering med tre av de fire partiene, eller kanskje alle fire, er ikke spesielt fristende.
De første meningsmålingene i år viser at regjeringspartiene sliter.
--Bare drøyt halvparten av Sps velgere fra stortingsvalget har fastholdt sitt valg, ifølge bakgrunnstallene Det er oppsiktsvekkende lavt til Sp å være. En ny tendens på denne målingen er at partiet lekker mye velgere direkte til Frp. Hele ti prosent av Sps 2021-velgere har havnet hos Frp, hvis målingen treffer. Det utgjør i så fall hele 40 000 velgere. Jeg minner dog om økende usikkerhet ved slik nedbryting av hovedtall. Men det kan være at vi her ser et varsel om at Frp er i ferd med å overta Sps opposisjonsrolle. Sp lekker også til H og R. En trøst for dem er at mange av Sps velgere har satt seg på gjerdet, disse kan være enklere å hente tilbake enn de som har gått til andre partier, skrev valganalytiker Svein Tore Marthinsen i analysebrevet som kom ut på fredag.
Basert på de første målingene i 2022 kan stortingsvalget om knappe fire år bli spennende!
Norge trenger politikere, uansett ideologi, som bruker skattefinansierte penger bedre enn i dag.
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar