Statsministeren og statsrådene kunne med fordel hatt høyere godtgjørelse. Oppmerksomheten bør være hva politikere tjener, ikke hva lønnen til lederne er.
Minst 300 ledere i staten tjener mer enn statsministeren, ifølge Forskning.no.
En norsk statsminister tjener omtrent 1,7 millioner kroner i året. En betydelig godtgjørelse, men lavere enn ledere i det offentlige, ledere i privat næringsliv og andre statsledere. Sammenlignet med stortingsrepresentanter, ordførere, fylkespolitikere og kommunedirektøren, er lønnen til statsministeren og statsrådene lav. Ansvaret statsministeren og statsrådene har kan ikke sammenlignes med andre politikere.
Norge kan godt heve lønnen til toppene i regjeringsapparatet.
Om skribenten vil spy ut skattefinansierte penger? Nei, men demokratiet koster dessverre penger hentet fra skatter og avgifter.
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar