Tirsdag morgen/formiddag, klokken 10:00 for å være pinlig nøyaktig, legger Jan Tore Sanner (H) frem statsbudsjettet for 2022. Det blir et tradisjonelt budsjett fra regjeringen til Erna Solberg.
Det regjeringen skal ha ros for i år, er ganske få budsjettlekkasje. De siste årene har regjeringen lekket som en sil i statsbudsjettsammenheng, men ikke i år. Det er veldig positivt.
De siste årene har hovedtrekkene i budsjettet vært kjent før finansministeren presenterer forslagene for Stortinget. Dette har svekket Stortinget som en arena for budsjettforhandlinger. På grunn av få lekkasjer i år er Stortinget igjen den viktigste budsjettarenaen.
Statsbudsjettet bør være den viktigste nyhetssaken i oktober hvert eneste år. I år har regjeringen beholdt nyhetens interesse.
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar