I Norge har vi politikere som bruker altfor mye penger i budsjettene. I tillegg til skatter og avgifter må Stortinget subsidiere statsbudsjettet med bruk av penger fra Statens pensjonsfond utland, kalt oljefondet. Under en normalsituasjon har oljefondet utgjort cirka en femtedel av hele statsbudsjettet. Under koronaperioden har prosentsatsen vært litt høyere. Norges velferdsstat mangler bærekraft, altså vi har politikere som bruker penger som veldig fulle Lotto-vinnere.
Smitter det politiske forbruket av penger over på befolkningen?
De siste fem årene har nordmenns samlede gjeld steget fra rundt 3 000 milliarder kroner til rundt 4 000 milliarder kroner. Mye av pengene ligger i boliger, men lave renter har medført at mange har kjøpt for kostbare hus. Betydelig renteøkning vil få dramatiske konsekvenser for en del av befolkningen.
Hvis politikere er rollemodeller for innbyggerne, bør Stortinget redusere forbruket av penger de neste årene. Det er viktig, det er veldig viktig.
Statsbudsjettet for 2022 blir lagt frem på tirsdag. Om regjeringen legger opp til moderat forbruk av skattefinansierte penger? Nei, dessverre!
Når det gjelder forbruk av skattefinansierte penger har regjeringen til Erna Solberg og stortingsflertallet sviktet.
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar