Guri Melby med EØS-spørsmål

Guri Melby, stortingsrepresentant og leder i Venstre, har stilt et interessant spørsmål til utenriksministeren.

Mange liberalister synes det er vanskelig å forsvare EØS og EU, men ikke skribenten. EØS gir likere konkurransevilkår i markedet og markedsadgang for norske bedrifter. Med dagens samfunnsstruktur er EØS en fordel, etter skribentens mening. Med så mange illiberale politikere i posisjoner er det umulig å vite hva som ville skjedd uten et forpliktende internasjonalt samarbeid.

Spørsmålet fra Guri Melby:

-- I Hurdalsplattformen heter det at regjeringen vil «Gjennomføre en utredning for å vurdere erfaringene fra EØS-samarbeidet de siste 10 år. I den forbindelse skal det blant annet utredes erfaringene nærstående land utenfor EU har med alternative avtaler med EU».

Vil utredningen også se på fullt medlemskap i EU som et alternativ til EØS og erfaringer med dette fra naboland som Sverige, Danmark og Finland inkluderes i utredningen, eller vil det kunne gjelder erfaringer fra land som ikke er EU-medlemmer, som Sveits og Storbritannia?

--Hurdalsplattformen slår fast at regjeringen vil utrede alternativer til EØS-avtalen ved å se på forholdet mellom andre ikke-medlemsland og EU. Det begrenser utredningen til å høste erfaringer fra blant Storbritannia og Sveits, men ikke nabolandene våre som Danmark og Sverige. Hvis vi skal utrede alternativer til dagens EØS-avtale bør det være naturlig å i like stor grad utrede det eneste alternativet som er bedre enn dagens EØS-avtale for norsk næringsliv, nemlig fullt medlemskap i EU, har Guri Melby skrevet som begrunnelsen for spørsmålet.

Utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) har foreløpig ikke besvart spørsmålet.

 Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar