Finansminister Jan Tore Sanner (H) advarte mot verditap i Statens pensjonsfond utland, kalt oljefondet, da han la frem statsbudsjettet for Stortinget på tirsdag. Skjer det får vi store kutt i politisk vedtatte budsjett.
Det har vært stor oppgang i fondet de siste årene, men det kan komme nedturer i fremtiden.
Til tross for alle skatter og avgifter befolkningen betaler, legger regjeringen opp til oljepengebruk på 322 milliarder kroner i 2022. Cirka en femtedel av statsbudsjettet blir finansiert av oljefondet. Det skjer etter åtte år med Høyre i regjeringskontorene. Langt fra bra, egentlig skikkelig skummelt.
Landet har under Erna Solbergs tid som statsminister vært igjennom noen kriser og det kan være en god unnskyldning for finansministeren.
Den nye regjeringen og stortingsflertallet kommer til å endre statsbudsjettet for 2022, men endringene blir moderate. I norsk politikk er det bred enighet om bruk av de «store pengene».
Stortinget består av veldig mange sosialdemokrater!
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar