Kommunene får bestemme mer

I festtaler trekker mange politikere frem kommunalt selvstyre, noe som faktisk bør være en valgkampsak.

--Etter at Høyre kom i regjering i 2013 har det blitt mye enklere for kommunene å bestemme selv hvordan kommunene skal utvikles. Statsforvalterens, tidligere Fylkesmannen, mulighet til å stoppe kommunenes planer blitt betydelig mindre. Kommunene får nå helt eller delvis medhold i hele 81 prosent av sakene. Under rødgrønt styre var tallet helt nede i 42 prosent. Lokaldemokratiet er viktig for denne regjeringen, og en statlig klageinstans skal derfor ta stort hensyn til det kommunale selvstyret i slike saker. Det har Norunn Tveiten Benestad, stortingsrepresentant for Høyre, skrevet i et leserinnlegg i Kommunal Rapport.

Hvis kommunalt selvstyre er viktig for deg, er Høyre og Venstre parti du bør vurdere å stemme ved stortingsvalget.

Det er valgdag mandag 13. september.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar