De rødgrønne partiene kommer til å fremheve skatte- og avgiftslettelsene de siste åtte årene, og påpeker at de store pengene skal gå til å videreutvikle velferdsstaten. Det er den kjente retorikken fra blant annet Arbeiderpartiet og SV.
Regjeringen til Erna Solberg har redusert nivået på skatter og avgifter med cirka 34 milliarder kroner, der det største bidraget kom de fire første årene. 34 milliarder kroner er mye penger, men en liten sum i statsbudsjettsammenheng.
De største lettelsene er redusert skatt på alminnelig inntekt fra personer og selskap, lettelser som skal bedre Norges konkurransekraft. Formueskatten har blitt redusert med om lag ti milliarder kroner, en skatt regjeringspartiene burde avviklet. Samtidig har det samlede avgiftsnivået økt, i hovedsak i form av miljøavgifter. Avgiftsøkninger ødelegger skrytelisten en del.
Når rødgrønne politikere sier at de vil bruke de store pengene på fellesoppgaver, har stortingsflertallet og regjeringen gjort dette i to valgperioder. De har faktisk brukt mer penger i velferdsstaten enn noen andre regjeringer. Derfor fordummer de rødgrønne partiene den politiske debatten med påstander som ikke stemmer. Ja, uten Høyre og FrP ved «makten» ville skattetrykket vært høyere og konkurransekraften trolig litt dårligere.
Skatte- og avgiftspolitikk bør være et tema under valgkampen!
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar