Himanshu Gulati, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren. Gulati lurte på om regjeringen vil sørge for at bankene raskt (gjennom f.eks. Finanstilsynet, Finans Norge eller på annen egnet måte) blir informert om at forsøk på lovlige spill hos utenlandske pengespillselskap ikke gir grunnlag for eller plikt til å avslutte kundeforhold, og at betalingsformidlingsforbudet kun innebærer påbud om stans av konkrete transaksjoner og ikke et krav fra finansmyndighetene om krav til videre oppfølging med eventuell avslutning av kundeforholdet?
Kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V) har besvart spørsmålet, og det bør irritere liberalere at Venstre-politikeren omtaler internasjonale selskap som ulovlige selskap. De driver på lisenser fra mer liberale land enn Norge. De sørger for økonomisk vekst, blant annet på Malta.
Statens Pensjonsfond Utland, kalt oljefondet, har tjent penger på investeringer i spillselskap kulturministeren kaller ulovlige selskap. Liv og lære Raja, liv og lære.
--Etter norsk pengespillovgivning er det forbudt å tilby pengespill uten tillatelse i Norge. Spillene som det her er vist til, dvs. spilltilbudet til utenlandske spillselskaper som retter sitt tilbud mot det norske markedet via internett, er derfor ikke "lovlige" spill, slik representanten hevder. Det er tvert imot forbudt å tilby disse spillene i Norge. Så er det slik at det ikke er forbudt for nordmenn å spille disse spillene, bl.a. fordi man ikke har sett det som hensiktsmessig å kriminalisere mennesker som kan ha spilleproblemer. Like fullt er det forbudt å tilby disse spillene til det norske markedet, og det er i denne forlengelse også forbudt å formidle betaling til og fra slike pengespill. Derfor er det også slik at spillere som deltar i pengespill uten tillatelse i Norge gjør dette på egen risiko, og de vil naturlig nok kunne oppleve å møte på problemer med overføring av penger når slike tilbud er forbudt. Derfor vil jeg også råde alle nordmenn til ikke å spille hos utenlandske pengespillselskaper. Norske banker er profesjonelle aktører som har god kunnskap om betalingsformidlingsforbudets innhold og hva det innebærer. Som jeg har svart representant Gulati flere ganger tidligere, er det finansregelverket og bankenes egne avtalevilkår og retningslinjer for bruk av kort og konto som eventuelt gir grunnlag for å stenge en kundekonto i de tilfellene en kunde spiller hos utenlandske spillselskaper. Som representanten selv har vist til i sin begrunnelse, viser bankene nettopp til finansregelverket og til kontoavtalen når de velger å avslutte et kundeforhold. Kontoavtalen er det bankene selv som rår over, har kultur- og likestillingsminister Abid Raja skrevet i svaret til stortingsrepresentant Himanshu Gulati.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar