Mens Norsk Tipping og Norsk Rikstoto bruker mye penger på TV-reklame, prøver staten å hindre at kommersielle aktører gjør det samme.
Nå skal ikke TV-distributører sende spillreklame fra land som tillater spillreklame. Discovery har kanaler som fortsatt selger reklameplass til kommersielle spillselskap.
Nå slår Medietilsynet og Lotteritilsynet ned på praksisen, som de har avdekket gjennom et tilsyn med Discovery Communications og Nent Group etter nyttår, da loven trådte i kraft. Dette ifølge Kampanje.com.
Espen Skoland, Discoverys nordiske kommunikasjonsdirektør og operative leder i Norge, sier i en uttalelse til Kampanje at han ikke er overrasket over at Lotteritilsynet mener disse reklamene er i strid med det norske regelverket.
--Reklamene er imidlertid en del av våre sendinger sendt fra andre EØS-land hvor denne typen markedsføring er tillatt og sendingen er derfor også lovlig. Vi forholder oss til EØS-regelverket, herunder senderlandsprinsippet. Lotteritilsynets vurdering endrer ikke dette, sier Espen Skoland til Kampanje.com.
Det finnes i dag ingen fullgode tekniske løsninger for å stanse pengespillreklame på norske skjermer. Det er konklusjonen i en ny rapport analysebyrået Analysys Mason har laget på oppdrag for Medietilsynet, ifølge Pengespill.no.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar