Høytlesing hjemme, bra på alle mulige måter

Som en del av barne- og ungdomsundersøkelsen har Ipsos på oppdrag fra Forleggerforeningen spurt barn og unge hvor mange bøker de tror at en voksen eller annen person leste for dem i 2020. 41 600 barn mellom 8 og 11 år svarte at foreldrene ikke leste en eneste bok for dem i 2020, ifølge TV2.

Dette gir dårlig rekruttering for bokbransjen, men viktigere er det at høytlesing hjemme trolig er viktig for læring i skolen. Kunnskapen kan øke med at foreldrene leser for barna, og at unge leser mer. Vi pøser hele tiden inn mer skattefinansierte penger i skolen. Med enkle grep kunne vi unngått dette, dersom foreldrene tok et større ansvar for egne barn.

I kampanjen «Min Lesehelt» forteller en rekke kjente personer om hvorfor de mener at lesing er viktig. Nå engasjerer kronprinsesse Mette-Marit seg og ber nordmenn lese mer sammen.

--Alle har behov for å ha en lesehelt. Min lesehelt var min mamma. Da jeg var liten leste hun for meg nesten hver kveld. Hun leste litteratur som passet for barn, og litteratur som passet for noen som var mye større enn meg. Det tror jeg er en av grunnene til at jeg ble så veldig glad i å lese, sier kronprinsessen, ifølge TV2.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar