Hvorfor ytrer Lotteritilsynet seg politisk?

Kan noen forklare med få og forståelig ord hvorfor det norske Lotteritilsynet, et statlig tilsyn, er en aktør i den politiske debatten om spillpolitikk?

Lotteritilsynet har ansvaret for tilsynet med Norsk Tipping, Norsk Rikstoto og aktørene som har fått tillatelse til pengespill i Norge. Den statlige aktøren skal kontrollere markedet, inkludert ulovlig markedsføring, ulovlige pengespill og pyramider.  Lenge har Lotteritilsynet vært en aktør i debatten på lik linje med Arbeiderpartiet, Høyre, Norges Idrettsforbund, Spillavhengighet Norge og Norsk Bransjeforening for Onlinespill. Lotteritilsynet bør forholde seg til arbeidsoppgavene og ikke utøve retorikk i en maktkamp mellom liberalere og formyndere.

Henrik Nordal, Lotteritilsynet avdelingsdirektør, har kalt løftene fra onlinebransjen som falske løfter, ifølge et leserinnlegg på rb.no.

Henrik Nordal skal og må få mene det han vil om norsk spillpolitikk, men at Lotteritilsynet avdelingsdirektør deltar i en politisk debatt er spesielt. Henrik Nordal glemmer forresten pent og pyntelig erfaringene fra andre land, blant annet Sverige, som har liberalisert spillpolitikken.

Tallene fra Hjelpelinjen, tall Henrik Nordal bruker i innlegget, er forresten latterlig lave og det med et gigantisk uregulert nasjonalt marked. Og ja, det var nedgang i henvendelsene til Hjelpelinjen i koronaåret 2020.

En liberal spillpolitikk er god politikkpolitikk og politikken blir aldri for liberal!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar