At ulike mennesker skal lære det samme, er å sløse med ressurser

Det er ulogisk at ulike mennesker må lære det samme, enten det er i skolen, på arbeidsplassen eller i Forsvaret. At mennesker skal lære det samme, er å sløse med ressurser.

Vernepliktstjenesten, den militære førstegangstjenesten, er i utgangspunktet en dårlig ordning. Vi bruker skattefinansierte penger på uinteresserte vernepliktige. Tjenesten blir ikke bedre med «Fagplan for Forsvarets rekruttutdanning».

Målsettingen med en felles fagplan for den grunnleggende rekruttutdanningen, er at soldatene i førstegangstjeneste skal «passe inn» i hele styrkestrukturen.

I løpet av året iverksettes «Fagplan for Forsvarets rekruttutdanning» som skal gi alle rekrutter den samme grunnutdanningen og dermed passe inn i hele styrkestrukturen, enten det er som heimevernssoldat eller i Luftforsvaret. For en liberaler virker tankegangen ulogisk, spesialisering er logisk; men det strider mot den norske modellen med tvangstjeneste.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar