Storspillerne

Det er over 50 000 spillavhengige i Norge. Antallet øker hvert år. Hvem er de, og hvordan er det å leve med alvorlige gamblingproblemer? Spørsmålet stiller TV2 i serien Norge bak fasaden.

Episode ni handler om spillpolitikk, en episode publisert på TV2 Sumo den 1. mars.

Programmet skjøt fart i debatten om spillpolitikken i Norge, en debatt som har tatt stor plass de siste årene. Enerettsmodellen, en modell med bred politisk oppslutning, er dårlig sosialpolitikk. Politikerne er mest opptatt av penger og statlig forretningsvirksomhet.

Gjennom spillemidlene, altså overskuddet til Norsk Tipping, kjøper politikerne seg oppslutning.

Ottar Dalset, styreleder i Norsk Lotteri AS, mener enerettsmodellen fører til gigantiske tap av inntekter for frivilligheten og det norske samfunnet, ifølge Pengespill.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar