Post i Butikk har gitt bedre tilbud i distriktene

Mange politikere er motstandere av reformer og nedleggelser. Post i Butikk er en reform som har gitt innbyggere i distriktene et bedre tilbud.

Post i Butikk har for eksempel utvidet åpningstider sammenlignet med det Posten hadde.

Post i butikk fyller 20 år i dag, mandag 1. mars.

For 20 år siden åpnet Posten de første 18 Post i Butikk. Dette var Postens første svar på internett og en ny digital tid. I 2020 hadde Post i Butikk 35 millioner kundebesøk og leverte ut 29 millioner pakker.

Posten hadde lenge sett at grunnlaget for egendrevne postkontor ville reduseres med fallende brevvolumer. Å samarbeide med dagligvarebutikker ble løsningen for å opprettholde et godt servicetilbud til kundene og øke tilgjengeligheten. Vel 800 postkontor landet rundt har siden år 2001 blitt erstattet med vel 1 300 Post i Butikk. Omlegging av driften har vært en suksess, både for konsernet og kundene.

I februar presenterte forresten Posten det økonomiske resultatet for 2020. Det ble et justert driftsresultat i 2020 på 1 423 mill. kroner, en forbedring på 614 mill. kroner sammenlignet med 2019. Dette er Postens beste driftsresultatet noensinne. Tilpasse driften er noe av nøkkelen til suksessen for Posten som et statlig heleid aksjeselskap, og er morselskapet i Posten Norge-konsernet. Konsernets eierstyring og selskapsledelse er basert på og i henhold til norsk lov og den norske stats til enhver tid gjeldende eierpolitikk.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Bent Johan Mosfjell i Liberaleren.no skrev at det var bra med færre postkontor, i juli 2000.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar