Et godt spørsmål fra Nicholas Wilkinson, stortingsrepresentant for SV.
Wilkinson vil vite hvor mange sykehjem serverer alkohol til innbyggere og besøkende? Spørsmålet har stortingsrepresentanten stilt til helse- og omsorgsministeren.
Det beste med det skriftlige spørsmålet er kanskje begrunnelsen for spørsmålet. At en SV-politiker synes det er naturlig at beboere får vin til maten, er hyggelig. SV forsvarer tross alt en svært restriktiv alkoholpolitikk.
--Mange liker å drikke øl eller vin til maten. De som bor hjemme kan velge hva de vil drikke, men flere av de som bor på institusjoner har ikke mulighet til å kjøpe alkohol. De som bor på sykehjem bør å valgfrihet til å leve et godt liv. For noen av dem er et glass øl til maten en frihet de vil ha. Flere av de eldre som jeg har snakket med savner friheten til å kjøpe et glass øl til maten. Jeg leste meldingen 15, "Leve hele livet - En kvaliteitsform for eldre". Alkohol ble nevnt bare for helseutfordnringer, og ingenting om valgfriheten mange av de eldre vil ha. Det har Nicholas Wilkinson skrevet i begrunnelsen for spørsmålet.
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) har foreløpig ikke besvart spørsmålet.
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar