Himanshu Gulati, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren.
Himanshu Gulat spurte om kulturministeren kunne redegjøre for Norsk Tipping og Rikstotos gratiseksponering, herunder verdi og omfang av TV-sendte trekninger og eksponering i kommisjonærleddet, samt hvilken andel av lønnskostnadene til enerettsaktørene som knyttet til ansatte som jobber med markedsføring og utviklingen av andelen de siste årene (gjerne de ti siste årene)?
Stortingsrepresentanten har fått svar fra kulturminister Abid Q. Raja (V).
--Det er vanskelig å vurdere verdien av eksponering i TV-sendte trekninger og hos kommisjonærer eksakt. TV-sendte trekninger av Norsk Tippings spill på NRK er et redaksjonelt produkt, som NRK velger å sende. NRK har redaksjonell frihet og har ikke økonomisk eller annen egeninteresse i Norsk Tippings spill. Sendingene vises fordi informasjonen anses å være av allmenn interesse for et bredt publikum. Programmene produseres på grunnlag av bestilling fra NRK, og NRK betaler for programmene. Norsk Tippings kostnader knyttet til TV-trekninger de siste tre år er 30 mill. kroner i 2018, 27 mill. kroner i 2019 og 26 mill. kroner i 2020, har Raja skrevet i svaret.
--Når det gjelder kommisjonærleddet er det både fysiske og digitale kommisjonærer som kommuniserer og synliggjør at de formidler spill fra Norsk Tipping og Rikstoto. Kommisjonærleddet er derfor ikke bare en salgsfunksjon, men blant annet også en arena for profilering og markedsføring. Disse funksjonene må sees i sammenheng. Verdien på eksponering i kommisjonærleddet er ikke beregnet. Kostnadene til kommisjonærer representerer investeringene som Norsk Tipping løpende gjør i denne salgskanalen, og gjelder i hovedsak salgsprovisjoner, har kulturministeren skrevet i svaret.
Spørsmål og svar, på Stortinget.no.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar