Frihet medfører betydelig ansvar. Vi har ansvaret for valgene og handlingene vi foretar oss. Jeg har aldri og kommer aldri til å klandre Per Gunnar Uttakleiv for at han på butikken har solgt meg tusenvis av sjokolader. Når jeg har drukket og spist altfor mye i altfor mange år, var det mitt valg. Ingen på butikken tvang i meg sjokolade og Coca Cola.
For meg henger frihet tydelig sammen med ansvar og det er frustrerende at mennesker skyver ansvaret for egne handlinger over på andre.
Nå har det kommet en dom i Sverige som er i tråd med det standpunktet jeg har. En mann omsatte for 15 millioner euro på kasino hos Betsson. Mannen saksøkte Betssom. Han krevde pengene tilbake og erstatning for spilleavhengig. Domstolen har konkludert med at selskapet kan ikke klandres, ifølge dagensjuridik.se.
Jeg startet bloggposten med eksempel fra eget liv, men saken i Sverige handler om spill. Å sette frihet og ansvar sammen innenfor rammen av den private eiendomsretten, bør vi gjøre i alle sammenhenger. Gjør du noe dumt, uansett hva det er, ikke skyld på andre. Å spille bort fryktelig mye penger er dumt!
Om det er mulig å leve et langt liv uten å foreta seg dumme handlinger? Sannsynligvis ikke, men målsettingen bør være å begrense antall dumheter til et minimum. Hva som er en dum handling vil naturlig nok variere for hver enkelt av oss, ettersom vi er svært ulike.
Litt frihet er aldri nok!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar