Ingen tekniske løsninger for å stoppe pengespillreklame

Det finnes i dag ingen fullgode tekniske løsninger for å stanse pengespillreklame på norske skjermer. Det er konklusjonen i en ny rapport analysebyrået Analysys Mason har laget på oppdrag for Medietilsynet, ifølge Pengespill.no.

Fra 1. januar får Medietilsynet mulighet til å stanse reklame fra utenlandske pengespillselskaper som er rettet mot norske TV-seere. Et forbud for å beskytte Norsk Tipping og Norsk Rikstoto mot konkurranse.

I forbindelse med lovendringen, bestilte Medietilsynet en rapport fra det globale konsulent- og analyseselskapet Analysys Mason for å kartlegge hvilke tekniske løsninger som faktisk finnes for å kunne blokkere denne reklamen, og dermed hvilke muligheter myndighetene har til å kunne følge opp lovendringen i praksis. Rapporten, som er utarbeidet av Amund Kvalbein og Harald Wium Lie, ble overlevert Medietilsynet i slutten av januar og konkluderer med at det per i dag ikke finnes fullgode tekniske løsninger for å stanse pengespillreklame på norske skjermer. Den slår også fast at det vil kreve titalls millioner i investeringer for å utvikle maskinlæringsløsninger som eventuelt skal kunne filtrere TV-signaler som inneholder reklame for spill, ifølge Pengespill.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar