Regjeringer foreslår økt CO₂-avgift på innenlandsfly, en økning som kan rasere rutetilbudet på fly i distriktene.
For regionale og lokale politikere i store deler av Norge, er rutetilbudet et viktig politikkområde.
Det blir rett og slett for dyrt å fly på mange av stedene på Vestlandet og i Nord Norge når regjeringen øker CO₂-avgiften fra dagens rundt 590 kroner til 2 000 kroner per tonn frem mot 2030, slik det fremgår av klimaplanen som ble presentert tidligere denne måneden.
--Dette er dramatisk. Vi har ingen lønnsomhet til å takle dette. Vi klarer ikke å opprettholde de rutene vi flyr i dag med et slikt avgiftsnivå, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe, til VG.
Widerøe-direktøren har regnet ut at regjeringens økte CO₂ avgift betyr at selskapets må ut med 290 millioner kroner i året sammenlignet med 90 millioner i dag.
Regjeringen vil helt sikkert forsvare seg med lettelser i andre skatter og avgifter når CO₂-avgiften økes. Hos norske politikere sitter skattelettelser langt inne.
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar