Leif Welhaven har i VG skrevet en kommentar med spørsmålet om hvorfor skal egentlig en idrettsorganisasjon blande seg så ivrig borti om folk gambler bort pengene sine her eller der?
Norges Idrettsforbund og særforbundene, blander seg bort i spillpolitikken fordi idretten nyter godt av enerettsmodellen og Norsk Tipping. Norsk spillpolitikk er ikke korrupsjon, men det ligner mistenkelig mye på det.
Skill stat og idrett
Idrettsforbundet
er en frivillig organisasjon, eid av medlemmene. Likevel går staten og idretten
hånd i hånd, fra økonomiske overføringer fra staten til idrettspolitisk
drahjelp for å opprettholde dagens spillpolitikk. Selv om mange politikere har
verv innenfor idretten, bør det være et klart skille mellom staten og idretten.
La idrettsforbund få full frihet, la idrettsforbundet få fullt ansvar. Skill stat og idrett, og man bør ikke være liberalist for å forsvare et totalt skille mellom stat og idrett; noe Leif Welhaven dokumenter med kommentaren som er på trykk på vg.no.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar