Medietilsynet kan stanse utenlandsk pengespillreklame på TV fra nyttår, en håpløs krig for å beskytte Norsk Tipping og Norsk Rikstoto mot konkurranse

Mens Norsk Tipping og Norsk Rikstoto er store annonsører, misliker norske politikere spillreklame fra konkurrentene. Politikere bruker offisielt sosialpolitiske argument, men er reklame for spill ufarlig i regi av staten; må det naturlig nok også være ufarlig i regi av private aktører.

Norsk spillpolitikk er motbydelig proteksjonisme. Det er en politikk som er uforståelig. Innstramningene kommer i en valgperiode med såkalt ikke-sosialistisk flertall på Stortinget og en ikke-sosialistisk regjering. Ordene liberalt og borgerlig, er ikke verdt papiret det er skrevet på!

Fra 1. januar får Medietilsynet mulighet til å stanse reklame fra utenlandske pengespillselskaper som er rettet mot norske TV-seere.

--Vi er klare til å ta fatt på oppgaven med å stoppe reklame som etter norske regler er ulovlig, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.

Den nye regelen om pengespillreklame i kringkastingsloven gjør at Medietilsynet fra 1. januar neste år kan pålegge norske distributører å gripe inn og stanse markedsføring på tv og bestillingstjenester (program som seeren selv velger når han eller hun vil se, som for eksempel TV 2 Sumo) for pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Den nye bestemmelsen skal bidra til å redusere antall problemspillere og negative konsekvenser av spilleproblem. Resultatet kan bli det motsatte på grunn av mer spillreklame.

Om det blir slutt å se reklame for kommersielle aktører på TV-skjermen? Nei! Det blir fortsatt drakt- og banereklame for spillselskap, og Unibet kommer til å sponse vintersport. Dessuten betyr forbudet mye mer spillreklame på sosiale medier og internett for øvrig, noe vi allerede ser resultatet av.

En liberal spillpolitikk er god spillpolitikk og politikken blir aldri for liberal. Bare se til Danmark og Sverige, land som har videreutviklet sosialdemokratiet på spillområdet.

Norsk politikk er så langt til venstre, at det gjør vondt i et liberalistisk hjerte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar