Silje Hjemdal, stortingsrepresentant for FrP, stilte et skriftlig spørsmål til kulturministeren. Hjemdal ønsket svar på hva kulturministeren vil gjøre for å sikre at betalingsformidlingsforbudet for pengespill ikke får utilsiktede konsekvenser for norske forbrukere som deltar i utenlandske spilltilbud?
FrP-representanten har fått svar fra kulturminister Abid Q. Raja (V). Det mest oppsiktsvekkende er at kulturministeren mener betalingsformidlingsforbudet virker godt. Alle som vil spille hos aktører i det uregulerte nasjonale markedet, får overført penger og slik har det vært siden forbudet ble innført 1. juni 2010.
--Naturlig nok vil norske spillere som velger å bruke tilbud som ikke har tillatelse i Norge kunne oppleve å møte på problemer med overføring av penger når tiltakene rettet mot spillselskapene virker. Lotteritilsynet informerer jevnlig om denne risikoen i sin kontakt med spillere. Når det gjelder representantens påstand om at norske myndigheter tillater bankene å true med terminering av kundeforhold dersom bankkonto brukes til pengespill, er dette en feilaktig framstilling av norske myndigheters rolle. Betalingsformidlingsforbudet, som håndheves av Lotteritilsynet, innebærer bare et påbud om stans av konkrete transaksjoner. Mange banker følger aktivt opp forbudet uten pålegg fra Lotteritilsynet, og stanser transaksjoner de vet er knyttet til pengespill. Det er imidlertid bankene selv, i lys av finansregelverket og bankens egne retningslinjer for bruk av kort og konto, som vurderer andre konsekvenser for sine kunder dersom de spiller hos utenlandske spillselskap. Dette er ikke noe Lotteritilsynet tar stilling til, har kulturminister Abid Q. Raja skrevet i svaret på spørsmålet Silje Hjemdal stilte.
Norsk spillpolitikk er motbydelig og rå sosialisme. Det er uvirkelig at en såkalt ikke-sosialistisk regjering og ikke-sosialistisk stortingsflertall forsvarer rødgrønn spillpolitikk med nebb og klør.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar