Norge har høyt sykefravær, vi har veldig høyt sykefravær sammenlignet med en del andre land. Om vi er sykere enn innbyggere i andre land? Reelt sett nei, men ja hvis vi ser på statistikken for sykefravær.
Hovedårsaken til det høye sykefraværet er trolig de lukrative og kostbare ordningene. Det bør være lønnsomt å jobbe, og mindre lønnsomt med fravær selv om sykdommen er reell.
Vi må på sikt redusere de skattefinansierte utgiftene, for den norske velferdsstaten mangler bærekraft. For å redusere utgifter bør Stortinget vedta å innføre minst to karensdager ved fravær fra arbeid, og redusere sykelønn. Selvsagt upopulære forslag, men det er nødvendig og i alle fall på litt sikt.
Om Stortinget kommer til å vedta innstramninger i fraværsordningen i overskuelig framtid? Neppe! Partiene trenger oppslutning ved valg og en lukrativ sykelønnsordning er en måte å kjøpe oppslutning på. De neste generasjonene får regningen!
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar