Inntektene fra formuesskatten betyr lite for offentlig sektor, altså staten og kommunene. Denne omstridte skatten gir lite av inntektene politikerne bruker til mer eller mindre gode formål.
De siste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at skatteinngangen for perioden januar til og med november, var 857 milliarder kroner. Det er en nedgang sammenlignet med den samme perioden i fjor. Skatteinngangen i fjor for den samme perioden var 917 milliarder kroner.
Det er først og fremst nedgang i skatt på utvinning av petroleum. Norge har en oljedopet økonomi. Norske politikere er like avhengige av olje som narkomane er av narkotika.
Skatt er verdispørsmål
For
liberalister, for øvrig også for mange statsråder og stortingsrepresentanter,
bør skattespørsmålet være et verdispørsmål. Uansett økonomiske situasjon bør
målsettingen være å senke skatter og avgifter. Med nåværende forbruk av penger
er dette umulig.
Skattenivået definerer hvor mye politikerne skal bestemme over borgerne og skattenivået definerer hvor omfattende offentlig sektor skal være. Dagens skattenivå gir politikerne for mye makt i en altfor stor stat. Det er dessverre bred enighet på Stortinget om statens størrelse. Kun nyanser skiller partiene!
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar