En liberal alkoholpolitikk er god alkoholpolitikk

I de ulike kommunestyrene de siste tiårene har det vært et skille på alkoholpolitikk. Formyndere med KrF som hærførere har ment at økt tilgjengelig gir økt forbruk. Liberalere gjerne med FrP- og Høyre-politikere i spissen, har gått inn for mange salgs- og skjenkebevillinger.

De siste årene har de fleste politikere blitt mer liberale og forstått behovet for en liberal politikk innenfor rammene av en restriktiv alkohollov.

På grunn av koronapandemien har aktørene med skjenkebevilling forholdt seg til nasjonal skjenkestopp ved midnatt. Restriksjonene gir få gjester hos aktører med bevilling og denne delen av næringslivet har det tøft for tiden.

Det ble omsatt 8 561 000 liter ren alkohol i 3. kvartal 2020. Dette er en økning på 29,3 prosent fra samme kvartal i 2019, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Koronapandemien har bevist at satt opp mot konsum er det en fordel med liberal politikk. Det er bedre at mennesker nyter alkohol hos skjenkestedene enn i private hjem.

En liberal alkoholpolitikk er god alkoholpolitikk og politikken blir aldri for liberal!

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar