Selvkost skal være selvkost

For innbyggerne er det viktig at tjenester som skal være til selvkost, er til selvkost. Befolkningen betaler allerede veldig mye penger gjennom skatter og avgifter til den såkalte velferdsstaten.

Mange politikere tar for lett på selvkostprinsippet. Vi har sett mange eksempler på det, blant annet fra kommunesektoren.

Riksrevisjonen har gjennomført den årlige revisjonen. I 2019 har Riksrevisjonen revidert statsregnskapet og 230 årsregnskap for alle departementene og underliggende virksomheter. Ett av funnene er at staten krever inn for høye gebyr på tjenester, som tinglysing av eiendom og teoriprøven for førerkort. Innbyggerne betaler over 600 millioner kroner mer enn de skal for tjenestene Riksrevisjonen har sjekket. For høyre gebyr er ekstraskatt, penger som brukes til mer eller mindre gode formål i staten.

Selvkost betyr hovedsakelig at gebyrene fra innbyggerne i sum ikke kan overstige hva det koster å levere tjenestene.  

Alle, både politikere og byråkrater i de ulike forvaltningsnivåene, bør jobbe for så billige og gode tjenester som mulig, til selvkost.

Solvik skriver om politikk

Denne artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar