Langs kysten og på Stortinget er det debatt om Hurtigruten, et selskap som får skattefinansierte overføringer ettersom staten kjøper tjenesten kystruten. Det er daglige seilinger mellom Bergen og Kirkenes. Hurtigruten får over 800 millioner kroner i året for kystruten.
På grunn av koronapandemien har Hurtigruten redusert kystruten til to skip. Reduksjonen av tilbudet er godkjent av regjeringen.
Omtrent alle politikerne mener kystruten er svært viktig for kysten, men to skip på strekningen Bergen og Kirkenes viser at betydningen av daglige avganger er betydelig overdrevet. De av oss som mener kystruten er subsidierte cruiseskip, kan nikke bekreftende og konkludere med at vi trolig har rett.
Hurtigrutens reduksjon av tilbudet er alvorlig for kommunale havner og næringsutøvere, men skal politikere bruke skattefinansierte penger for å videreføre et rutetilbud for enhver pris? Nei! Er det marked, altså valg tatt av mennesker, for skip langs kysten, vil Hurtigruten seile helt uavhengig av de skattefinansierte bidragene.
Hurtigruteskipene tar med betydelig med gods, men hvis vi ser bort ifra de utenlandske turistene er passasjertallene svært lave. Hurtigruten er subsidierte cruiseskip, men er det en statlig oppgave å sørge for ulike konkurransevilkår i cruisenæringen?
Det er forventninger om at Hurtigrutens reduksjon av tilbudet blir tema i trontaledebatten på Stortinget. Politikere og politiske parti bruker debatten til å sende hilsninger hjem.
Solvik skriver om politikk
Denne
artikkelen ble skrevet på grunn av en avtale med en leser om en politisk
artikkel hver dag med fokus på liberal og god politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar