Konsumentombudsmannen reagerer på markedsføring av spill, en av mange fordeler med lisenssystemet

Mens Norge med enerettsmodellen har få sanksjonsmuligheter mot det uregulerte nasjonale markedet, har land med en liberal spillpolitikk virkemiddel mot aktører som bryter vilkårene.

Konsumentombudsmannen i Sverige, det som omtrent tilsvarer forbrukerombudet i Norge, har reagert mot ATG for markedsføring av spill. ATG skal ikke sende reklame til forbrukere som har benyttet seg av Spelpaus.se. Selskapet har heller ikke lov til å sende reklame via SMS til forbrukere som aktivt har stoppet reklame.

ATG må også være tydeligere å sette aldersgrense i tekstmeldinger om spill, melder Resume.se.

ATG risikerer millionbøter ved ytterligere brudd.

Slike virkemidler sier norske politikere nei til på grunn av enerettsmodellen. Det er uforståelig at det er bred politisk enighet om et gigantisk uregulert nasjonalt marked.

For frihetselskere er det uregulerte markedet et eldorado, men oss er det ikke spesielt mange av i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar