Spørsmål fra leser: Hvorfor vil du øke sperregrensen?

Onsdag kom valglovutvalget med forslag til valgordningen i Norge. Ettersom jeg har skrevet mye om valgordningen med ulike vinklinger opp igjennom årene, ble jeg begeistret for noen av forslagene; blant annet redusert stemmerettsalder. Jeg skrev om innstillingen på sosiale medier, noe lesere registrerte. Jeg har fått spørsmål om gjennomgangen av den norske valgordningen.

--Hei Bjørn Magne. Hvorfor ønsker du høyere sperregrense når du vet at høyere sperregrense gir færre liberale politikere på Stortinget?

Svar: Dagens politikere har laget en ikke-bærekraftig velferdsstat. Norge står ovenfor ufattelig store utfordringer de neste tiårene, blant annet med flere eldre og mindre penger fra peteroliumsnæringen. Lav sperregrense, fire prosent som i dag eller tre prosent som valglovutvalget foreslår, gir partigrupper til ganske små parti, parti som sørger for at det blir vanskeligere å styre Norge. I tillegg sørger de minste partiene for betydelig milliarder i skattefinansierte utgifter, noe vi har sett under regjeringen til Erna Solberg. Vi har for lite ressurser til lav sperregrense, etter min mening. Politikere fra Venstre og Liberalistene som ønsker innflytelse, bør gå inn i større parti; for eksempel Høyre og FrP, og ta kampene der.  Jeg har selv vært liberalist både i FrP og Høyre, og det går fint hvis du velger dine kamper med omhu.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar