Jo selvsagt kan du spille bort flere titusener av kroner, men det reelle tapet er innskuddet

I deler av min omgangskrets er det debatt for tiden om hva tap av penger er. Raymond Elde, Harry Vollen og Arve Andersen har blandet seg inn i debatten. Noen er enige med unge Solvik og Kjell Andreassen, mens andre er uenige. Jeg ser poenget til dem som er uenige, men mener bestemt at utgangspunktet for spill er innskuddet; altså penger som blir satt inn på spillekontoen. Når innskuddet er borte, er pengene tapt. Det er som med aksjer. Nedgang på børsen betyr ikke tap av penger, ikke før du selger og realiserer tapet; for å uttrykke det på en enkel måte.

I dag må jeg sette inn et beløp hos en bookmaker, trolig hos min kjæreste Comeon.com. Forhåpentligvis klarer jeg de neste dagene å øke beløpet på spillekontoen betraktelig, selv om det også kan gå galt. Ja jeg setter ofte, ikke alltid, alle pengene på ett eller to objekt. Med godt spill over en periode blir en lav sum til et betydelig beløp på spillekontoen. Ettersom jeg sjelden tar ut penger fra bookmakeren, men spiller slik jeg spiller, ender det som regel galt på ett eller annet tidspunkt. Alle pengene fra spillekontoen forsvinner, kanskje mange tusen kroner, men det reelle tapet er innskuddet som ga meg muligheten til en lang vinnerrekke.

Hvorfor sette mye penger på ett eller to objekt? Vinnersjansene er høyere, dessuten er det sinnssykt spennende. 10 000, 15 000, 20 000 kroner på en fotballkamp er nam. Det er fantastisk pirrende. Jeg kjenner jeg lever. Det er selvsagt irriterende når masse penger forsvinner, men det reelle tapet er pengene som ble satt inn hos Comeon.com eller noen av de andre bookmakerne i markedet.

For de fleste av oss skal spill være hygge og underholdning. Innskuddet bør være så lavt, at du har råd til å tap av pengene. De som holder seg til denne linjen vil få flere gleder av spill enn sorger.

Og ja, de kommersielle aktørene er betydelig bedre på oddsen enn statens Norsk Tipping. Konkurranse kommer kundene til gode!

Litt frihet er aldri nok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar