Påstanden
er at problemspillere får tilbud hos bookmakere, tilbud som skal lokke spillere
tilbake til den enkelte bookmaker Skribenten er ikke en problemspiller, selv om
jeg bruker tid og penger på gambling. Kun én gang har jeg blitt oppringt av en
bookmaker som lurte på om jeg ville komme tilbake som spiller. Jeg har mange
kontoer som har stått ubrukt lenge, så lenge at bookmakere har stengt kontoer. Dette
har skjedd kun med en muntlig henvendelse. Tilbud på SMS og e-post får jeg
fortsatt fordi jeg står som kunde.
Det
kan selvfølgelig skje at problemspillere får e-poster og SMS, reklame vi kan
sammenligne med mange andre forsendelser. Det er dumt at dette havner i
innboksen til personer som har problematisk adferd. Med spillpause i et regulert
nasjonalt marked med lisenser, ville dette problemet blitt løst. Lisenssystemet
betyr at bookmakere må følge bestemmelser fastsatt av norske myndigheter.
Ettersom vi har enerettsmodellen, følger selskapene regelverket i landene der
de har lisenser. På grunn av enerettsmodellen har selskapene ingen
forpliktelser til Norge. At norske politikere ønsker uforpliktende forhold i
det norske markedet, er uforståelig.
At
Lotteritilsynet aktivt bruker tall fra Hjelpelinjen for spilleavhengige, er
latterlig. Det er svært for personer som ringer Hjelpelinjen i løpet av ett år.
En
liberal spillpolitikk er god spillpolitikk og politikken blir aldri for
liberal!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar