Spørsmål fra lesere: Hvordan går det mellom deg og Bente Ravlo? Fortsatt snusfri?

Mens jeg har gått trimtur på cirka 71 grader nord, Nordvågveien, i et kaldt vintervær, har det ramlet inn to spørsmål fra lesere. Bildet lyver! Det var ikke så eksotisk på Nordvågveien i dag som bildet viser.



La meg starte med spørsmålet fortsatt snusfri, spørsmål fra signaturen «Jan»? Jepp! Å slutte med snus er barneskirenn. Jeg har nesten sprukket to ganger på i underkant av én måned. Den ene gangen var da jeg tapte en halv formue på oddsen og jeg trengte trøst. Den andre gangen var i går mens jeg kikket på Tiger King hos Netflix, for øvrig en pirrende serie. Om jeg sprakk? Neida!

Så til spørsmålet hvordan det går mellom meg og Bente Ravlo? Hvis du skal flørte med den fineste dama på stedet du bor, bruk ikke formueskatt som sjekketriks. Jeg har snakket formueskatt med frøken Ravlo på inn- og utpust den siste måneden. Jeg tror hun er så irritert på meg, at hun snart sprekker. Formueskatt er et elendig sjekketriks. Jeg tror forresten at hun fortsatt følger med på at jeg spiser sunt og trimmer regelmessig.

Formueskatt er et elendig sjekketriks, men det er viktig å vite hva politikere bruker skatteinntekter til; at de foretar valg du selv bør ta. Det er også viktig å skjønne konsekvensene av formueskatt, at enkeltpersoner tapper bedrifter for å betale for verdier som allerede er skattlagt. Formueskatt er et dårlig sjekketriks, men det er en himla sexy debatt.

Skatt er verdispørsmål
For liberalister er skatt et verdispørsmål. Uansett økonomiske situasjon bør målsettingen være å redusere skattenivået.

Skattenivået definerer hvor mye politikerne skal bestemme over borgerne og skattenivået definerer hvor omfattende staten skal være. Dagens skattenivå gir politikerne for mye makt i en altfor stor stat.

Under Erna Solberg som statsminister har staten og offentlig sektor blitt større, også hvis vi ser bort fra perioden med koronaepidemien.

Om det er fornuftig å snakke om skatt i nåværende situasjon? Skattekutt er alltid fornuftig for liberalister!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar