Denne uken kom regjeringen med Prop. 45 L (2019–2020), endringer i kringkastingsloven mv. (tiltak mot markedsføring av pengespill som ikke har tillatelse i Norge).
Et nytt virkemiddel i kampen mot Norsk Tippings konkurrenter.
--For
regjeringen er dette et verdivalg der hensynet til personer med spilleproblemer
og deres pårørende må gå foran økonomiske hensyn, sier kultur- og likestillingsminister
Abid Q. Raja i en pressemelding.
Hvis
hensynet til de med spilleproblem og problematisk adferd er størst, hvorfor lar
regjeringen Norsk Tipping markedsføre spill gjennom TV-reklame.
Denne
uken har Norsk Tipping hatt mye TV-reklame på kommersielle kanaler i det norske
markedet. Det statlige selskapet har markedsført Eurojackpot der
førstepremiepotten er på cirka 477 millioner kroner.
Det
som er greit i regi av statlige selskap, bør også være uproblematisk når det
skjer gjennom private aktører. Enten er spillreklame farlig, ellers så er det
ikke farlig.
Norsk
spillpolitikk er motbydelig!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar