Det er ganske spesielt å se TV-reklame fra Norsk Tipping i en uke der kulturministeren har videreført krigen mot spillreklame gjennom Prop. 45 L

Hvis TV-reklame for spill er farlig, må det naturlig nok også være farlig når det er i regi av staten. Om spillreklame er farlig? Nei! Det er en naturlig del av ytringsfriheten.


--For regjeringen er dette et verdivalg der hensynet til personer med spilleproblemer og deres pårørende må gå foran økonomiske hensyn, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja i en pressemelding.

Hvis hensynet til de med spilleproblem og problematisk adferd er størst, hvorfor lar regjeringen Norsk Tipping markedsføre spill gjennom TV-reklame.

Denne uken har Norsk Tipping hatt mye TV-reklame på kommersielle kanaler i det norske markedet. Det statlige selskapet har markedsført Eurojackpot der førstepremiepotten er på cirka 477 millioner kroner.

Det som er greit i regi av statlige selskap, bør også være uproblematisk når det skjer gjennom private aktører. Enten er spillreklame farlig, ellers så er det ikke farlig.

Norsk spillpolitikk er motbydelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar