I Honningsvåg, en liten, men fin plass, er det en utelivsaktør som bruker flere hundre tusen kroner på fotballrettigheter

I Nordkapp kommune bor det vel 3 000 innbyggere. I kommunesenteret Honningsvåg er innbyggertallet betydelig lavere. Til tross for lavt innbyggertall er det en næringsaktør som bruker betydelig med ressurser på fotball til befolkningen.

Det er vanskelig å få det nøyaktige tallet hos Uteliv i Nordkapp og daglig leder Odd-Arne Nilsen. Jeg vet, etter en fuktig vinkveld, at summen er godt over 100 000 kroner, nærmere 200 000 kroner. Det er ganske rått. Om Uteliv i Nordkapp kan forsvare utgiftene målt i omsetning under fotballkamper? Neppe!

De største patriotene i kommunen sammenligner Honningsvåg med Tromsø og Bodø. De mest rasjonelle av oss bruker Kjøllefjord, Mehamn og kanskje Hammerfest, når vi er gode og brune, som sammenligningsgrunnlag. Uten Nordkapp, altså turistdestinasjonen Nordkapp, ville vi definitivt vært et Kjøllefjord eller Mehamn. At vi, altså en liten plass, har en næringsaktør som bruker så mye penger på fotball til gjestene, er skinnsykt rått. Det er bedre service enn vi som innbyggere kan forvente.

Eksempel på en fotballkveld hos Uteliv i Nordkapp. 

Akkurat nå, i skrivende stund, sitter det gjester hos Nøden Pub. De ser Champions League-kampene Chelsea - Bayern München og Napoli – Barcelona. De kan være sosiale med brus eller øl i glasset fordi Uteliv i Nordkapp tenker på bolyst, ikke bare økonomi og aksjeutbytte.

Finnes det andre eksempel på bedrifter i små lokalsamfunn som bruker mye penger på fotballrettigheter, ta kontakt på solvikliberal@gmail.com.

1 kommentar:

  1. Fantastisk rå-flott!
    I Førde/Sunnfjord, har vi 1 plass, som har Garantert ope når Leeds og eller Liverpool spiller. Resten er bingo, og ukentlig oppdatering på ka som går, finner en på FB.
    Plassen er bra, men så ustabilt tilbud, er FRUSTRERANDE!

    SvarSlett