Giske reagerer mot samarbeid mellom Telenor og NENT Group

Norsk Tipping var rå på reklame da Trond Giske var kulturminister i Norge, og han var kulturminister i perioden 2005–2009. Norsk Tipping driver fortsatt med aggressiv markedsføring med regjeringens velsignelse. Norsk Tipping har vært og er viktig for politikere på grunn av spillemidler.

Gjennom spillemidler kjøper politikere seg oppslutning. Da politikere gikk til valg på ny svømmehall, ny idrettshall eller ny fotballbane foran valget i 2019, er det spillemidler og skattefinansierte penger politikere skal bruke for å realisere valgløftene som ga oppslutning ved valget.

--Spill er avhengighetsskapende. Man kan potensielt spille fra seg veldig mye penger på de utenlandske spillselskapene, sier Trond Giske, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, til Dagbladet.

Bakgrunnen for uttalelsen Trond Giske kom med, er samarbeidet mellom Telenor og NENT Group. I oktober i fjor ble det klart at den Telenor-eide TV-distributøren Canal Digital og NENT Group-eide Viasat Consumer slår seg sammen. I praksis betyr dette, i alle fall med dagens regelverk, at Telenor blir en bidragsyter til spillreklame på utenlandske TV-kanaler i det norske markedet. TV-kanaler som har spillreklame for aktører formyndere misliker, har tilholdssted i land med mer liberale politikere enn det vi har i Norge.

Telenor er imot regjeringens forslag om å forby distributørene å sende kanaler med reklame for pengespill fra utlandet, et illiberalt forslag som blir vanskelig å praktisere om dette skal gjelde i Norge. Selv om distributørene sladder TV-reklame fra utlandet, vil det fortsatt bli spilt fotballkamper der TV-seerne ser reklame for bookmakere på de ulike arenaene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar