Gjennom
spillemidler kjøper politikere seg oppslutning. Da politikere gikk til valg på
ny svømmehall, ny idrettshall eller ny fotballbane foran valget i 2019, er det
spillemidler og skattefinansierte penger politikere skal bruke for å realisere
valgløftene som ga oppslutning ved valget.
--Spill
er avhengighetsskapende. Man kan potensielt spille fra seg veldig mye penger på
de utenlandske spillselskapene, sier Trond Giske, stortingsrepresentant for
Arbeiderpartiet, til Dagbladet.
Bakgrunnen
for uttalelsen Trond Giske kom med, er samarbeidet mellom Telenor og NENT Group.
I oktober i fjor ble det klart at den Telenor-eide TV-distributøren Canal
Digital og NENT Group-eide Viasat Consumer slår seg sammen. I praksis betyr
dette, i alle fall med dagens regelverk, at Telenor blir en bidragsyter til
spillreklame på utenlandske TV-kanaler i det norske markedet. TV-kanaler som
har spillreklame for aktører formyndere misliker, har tilholdssted i land med
mer liberale politikere enn det vi har i Norge.
Telenor
er imot regjeringens forslag om å forby distributørene å sende kanaler med
reklame for pengespill fra utlandet, et illiberalt forslag som blir vanskelig å
praktisere om dette skal gjelde i Norge. Selv om distributørene sladder
TV-reklame fra utlandet, vil det fortsatt bli spilt fotballkamper der TV-seerne
ser reklame for bookmakere på de ulike arenaene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar