Denne
uken har det vært stort nedfall av snø på Magerøya med ras og rasfare. Været
har gitt ufattelig stor trafikk på Radionordkapp.no. Tallene er så høye, at jeg
både natt til tirsdag og natt til onsdag har slått meg på magen i ren begeistring.
For aktører som lever av reklame er oppslutning fra befolkningen viktig. Det er
ingen skille mellom en lokalradiostasjon i Finnmark, P4, TVNorge, TV3 eller
andre kommersielle aktører. Uten oppslutning fra befolkningen, minimalt
reklamesalg. Uten reklame, ingen grunnlag for drift. NRK derimot er
skattefinansiert og får sine penger uavhengig av oppslutning i befolkningen. Du
må gjennom skatteseddelen betale for NRK uansett om du benytter det statlige
tilbudet eller ikke.
Enerettsmodellen
hindrer Radio Nordkapp og andre kommersielle aktører med dott-no-adresse å
selge reklame til kommersielle aktører. Lisenssystemet vil bety likere
konkurransevilkår i markedet blant aktører som lever av oppslutning i det
norske markedet. Hvorfor skal dott-com-adresser, altså internasjonale aktører,
få tjene penger på reklame, mens dott-no-adresser, altså nasjonale aktører, er
utelukket fra denne muligheten på grunn av vedtak i Stortinget? Det er slett
ikke sikkert spillreklame er interessant for Radio Nordkapp og det kan hende
kommersielle bookmakere synes små lokalradiostasjoner er uinteressante, men vi
bør få muligheten til å inngå avtaler. Avtalefriheten står svakt blant norske
politikere.
Den
samme problemstillingen er det på politisk reklame i Norge. Radiostasjoner kan
sende reklame for politiske parti, mens TV-kanaler har forbud. Syke greier, en forskjellsbehandling som krenker ytringsfriheten og som gir ulike konkurransevilkår.
Konkurransedyktig
på pris
Vil
du at unge Solvik med samarbeidspartnere skal utvikle et nettsted eller
nettilbud på et allerede etablert nettsted? Ta kontakt! Unge Solvik og
kompanjongene gjør det meste for penger! Ja, vi er konkurransedyktige på pris
og vel så det! Om vi er noen kapitalistsvin? Ja, egentlig! :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar