Kulturministeren
har besvart spørsmålet. Hun mener lotteriene skal være et supplement til
enerettsaktørenes tilbud og ikke innta en posisjon som konkurrenter med
enerettsaktørene. Det meste politikere gjør innenfor spill blir gjort med tanke
på at Norsk Tipping skal være en pengemaskin for staten. Heldigvis taper det
statlige selskapet mot kommersielle aktører på online-gambling.
--Lotteriene
er imidlertid underlagt begrensninger i markedsføringen. Lotteriene kan ikke
bruke mer enn 15 % av den tillatte omsetningen etter fradrag for gevinster til
markedsføring. Bakgrunnen for at markedsføringens omfang er begrenset er at det
ikke er ønskelig at omfanget av reklame for pengespill blir for stort totalt
sett i samfunnet. Så langt bruker aktørene langt mindre på markedsføring enn
det som er tillatt etter regelverket. Klimalotteriet og FotoLotto startet opp
sine lotterier sent i 2018 og hadde ingen markedsføringskostnader dette året.
De andre aktørene markedsførte for mellom 4 og 6 mill. kroner hver i 2018, har
Trine skei Grande skrevet i svaret til Trond Giske.
Les
spørsmålet og svaret, på Stortinget.no.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar