De landsomfattende lotteriene skal ikke være konkurrenter til Norsk Tipping

Stortingsrepresentant Trond Giske (Ap) stilte i oktober et skriftlig spørsmål til kulturminister Trine Skei Grande (V). Stortingsrepresentanten ville vite om de landsomfattende lotteritillatelsene er underlagt de samme ansvarlighetskriteriene som Norsk Tipping?

Kulturministeren har besvart spørsmålet. Hun mener lotteriene skal være et supplement til enerettsaktørenes tilbud og ikke innta en posisjon som konkurrenter med enerettsaktørene. Det meste politikere gjør innenfor spill blir gjort med tanke på at Norsk Tipping skal være en pengemaskin for staten. Heldigvis taper det statlige selskapet mot kommersielle aktører på online-gambling.

--Lotteriene er imidlertid underlagt begrensninger i markedsføringen. Lotteriene kan ikke bruke mer enn 15 % av den tillatte omsetningen etter fradrag for gevinster til markedsføring. Bakgrunnen for at markedsføringens omfang er begrenset er at det ikke er ønskelig at omfanget av reklame for pengespill blir for stort totalt sett i samfunnet. Så langt bruker aktørene langt mindre på markedsføring enn det som er tillatt etter regelverket. Klimalotteriet og FotoLotto startet opp sine lotterier sent i 2018 og hadde ingen markedsføringskostnader dette året. De andre aktørene markedsførte for mellom 4 og 6 mill. kroner hver i 2018, har Trine skei Grande skrevet i svaret til Trond Giske.

Les spørsmålet og svaret, på Stortinget.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar